Презентация
Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров'я підлітків на уроках фізичної культури та в позаурочний час
Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров'я підлітків на уроках фізичної культури та в позаурочний час
ЗМІСТ
Вступ
|
с. 4
|
|
1.
|
Система
оздоровчих засобів фізичної культури
|
с. 7
|
2.
|
Сучасний
урок фізичної культури – урок здоров’я
|
с. 11
|
3.
|
Формування
позитивної мотивації на здоровий спосіб
життя
|
с. 14
|
4.
|
Збереження
здоров’я підлітків – пріоритет сучасного життя
|
с. 17
|
Висновки
|
с. 20
|
|
Список
використаних джерел
|
с. 21
|
|
Додатки
|
с. 22
|
ВСТУП
Ніщо так не виснажує і не руйнує людину,
як тривала фізична бездіяльність.
Арістотель
Позитивний вплив занять фізичними вправами на організм
людини було помічено ще здавна. Люди знали, що рух є основним стимулятором
життєдіяльності організму людини. У «Таблицях здоров’я», що були складені ще у
ХІ столітті арабським лікарем Абу Ібн Бутланом, а також у «Каноні лікарської
науки» Авіценни надаються основні умови, необхідні для збереження здоров’я. До
них належать: світло та повітря, харчування та угамування спраги, рух та
спокій, сон та неспання, обмін речовин, помірні емоції. Мова йде про здоровий
спосіб життя, в якому однаково важливі режим харчування, сон, рухова
діяльність, використання сонячного світла, властивостей повітря і води з метою
загартування, зміцнення здоров’я.
Здавна видатні педагоги Авіценна, Арістотель, Я.Коменський,
І.Песталоцці, А.Дистервег, К.Ушинський та інші у своїх роботах підкреслювали
значення фізичних вправ та їх вплив на становлення повноцінної особистості.
Дослідження вчених доводять, що людський організм
споконвіку запрограмований на інтенсивну і систематичну рухову діяльність.
Факт тісного зв’язку стану здоров’я й фізичної
працездатності зі способом життя, обсягом і характером щоденної рухової
активності є загальновизнаним і звичним для людини.
Рух – необхідна умова для нормальної життєдіяльності нашого
організму. Весь багатовіковий досвід людства та багаточисельні дослідження
підтверджують біологічний закон: функція творить орган і зберігає їх
функціональні можливості.
І.Павлов вважав, що фізична діяльність підвищує активність
нервових процесів. Він називав «м’язовою радістю» приємні відчуття бадьорості
та задоволення, що виникають при м’язовій діяльності. Головний мозок є
найважливішим органом, що управляє всіма процесами в організмі людини. Саме
тому його можна вважати головним органом для здоров’я. Систематичні заняття
фізичними вправами підвищують силу,
врівноваженість та рухомість нервових процесів, швидкість створення умовних
рефлексів. А це, у свою чергу, позитивно впливає на якість сприйняття
будь-якого навчального матеріалу.
Таким чином, заняття фізичними вправами надають оздоровчий
вплив на організм людини:
§ активізують обмін речовин;
§ покращують діяльність центральної нервової системи;
§ забезпечують адаптацію серцево-судинної, дихальної та інших систем до
умов м’язової діяльності;
§ зменшують діяльність функціонального відновлення після зрушень, що
викликані хворобою;
§ покращують діяльність органів травлення та виділення;
§ покращують функції залоз внутрішньої секреції;
§ підвищують розумову та фізичну працездатність;
§ підвищують рівень розвитку фізичних якостей;
§ сприяють формуванню життєво важливих рухових умінь та навичок.
Для досягнення більш ефективного впливу фізичних вправ на
організм неабиякого значення набуває їх правильне поєднання із засобами
загартування. Це сприяє підвищенню життєвого тонусу організму, його природного
імунітету, фізичної та розумової працездатності.
Саме тому особливе місце у роботі школи посідають уроки
фізичної культури, позакласна робота, спрямована на формування в учнів засад
здорового способу життя. Зміст і форму занять визначаємо, враховуючи
індивідуальні та вікові особливості дитини.
Наукові дослідження свідчать, що для багатьох учнів
загальноосвітніх шкіл систематичні цілеспрямовані заняття фізичної культурою ще
не стали нормою життя, засобом фізичного вдосконалення та зміцнення здоров’я.
Це зумовлює необхідність посилення уваги вчителів, батьків, громадськості до
пошуків ефективних шляхів і засобів фізичного виховання учнів.
Сучасна
модель Шосткинської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 1 – Школи сприяння
здоров’ю є результатом роботи педагогічного колективу навчального закладу,
містить узагальнені матеріали створення здоров’язберігаючого середовища, дає можливість
ознайомитися із впровадженням інноваційних здоров’язберігаючих педагогічних
технологій навчання та виховання у практику роботи навчального закладу.
Завдання вчителя - показати учневі радість пізнання,
творчого злету, розкрити всі кращі духовні пориви, які тісно пов’язані зі
збереженням фізичного здоров’я – ось основні завдання сьогодення. Навчити учнів
самоаналізувати свій організм, спостерігати свій фізичний і духовний розвиток,
здобувати практичні навички збереження і зміцнення здоров’я як на уроках
фізичної культури, так і в позаурочний час.
Усім відомо, що здоров'я – це стан повного фізичного,
духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних
вад.
1. Система оздоровчих засобів фізичної культури
Робота, спрямована за зміцнення та збереження здоров’я учнів, є одним з головних завдань школи. Тому
розробили модель здорової дитини. (Додаток А)
Особливо великого значення у зміцненні здоров’я сучасного
школяра надається фізичній культурі. На думку більшості дослідників, одним із
факторів, що негативно впливають на стан здоров’я учнів, є недостатня рухова
активність. Її і мають компенсувати заняття фізичною культурою. Результатом
роботи стала Модель фізкультурно-масової роботи. (Додаток Б)
Фізична культура – це сукупність матеріальних і духовних
цінностей суспільства, які створюються і використовуються ним для фізичного
вдосконалення людей.
Основними засобами фізичної культури є фізичні вправи,
природні фактори (повітря, сонце, вода) та гігієнічні умови життя (суспільна та
особиста гігієна).
Чи можна бути здоровим і всебічно розвиненим без занять
фізичною культурою? Сучасна наука відповідає на це питання заперечно.
Специфічною властивістю фізичної культури є рухова активність. Рух – це саме
життя.
Роль рухової активності настільки
зросла, що вона стала поряд з повітрям, харчуванням органічною потребою
організму. Значне зменшення рухової активності (наприклад, перебування в
лежачому положенні) навіть протягом нетривалого часу (3-4 тижні) зумовлює не
менш значне ослаблення функціональної дієздатності майже всіх органів та систем
організму, в першу чергу серцево-судинної і дихальної систем, опірно-рухового
апарату. І як наслідок погіршується стан здоров‘я людини. Що ж означає саме
поняття “здоров‘я”.
Здоров‘я – це природний стан організму,
що характеризується його врівноваженістю з навколишнім середовищем і
відсутністю хвороб. Врівноваженість організму забезпечується завдяки наявним у
ньому механізмам збереження постійного стану внутрішнього середовища в умовах
безперервної зміни зовнішнього середовища (температури, повітря атмосферного
тиску сонячного випромінювання тощо).
Психолого-педагогічна наука стверджує,
що причиною більшості хвороб учнів (серцево-судинних та ін.) є незадовільний
режим дня.
За умови правильно налагодженого режиму праці й відпочинку,
підвищення рухової активності школярів до рівня, який відповідає гігієнічним
нормам, систематичного загартування організму, достатнього щодобового
перебування на свіжому повітрі, боротьби з негативними звичками (куріння,
вживання алкоголю, переїдання) навчання в школі не тільки не викликає
негативних змін у стані здоров‘я, а й сприяє неухильному його зміцненню.
Ученими встановлено, що з перших днів перебування в школі
рухова діяльність дітей знижується на 50%. З кожним навчальним роком рівень
рухової активності школярів (за винятком тих, хто систематично займається
спортом) зменшується. Жорсткий регламент навчання в школі, значні витрати часу
на приготування домашніх завдань поступово спричиняють гальмування природної потреби
дітей в русі. Сидяче положення непомітно стає звичним, навіть приємним для
багатьох учнів, а рух, навпаки, незвичним і малоприємним.
Низький рівень повсякденної рухової активності цих школярів
призводить до зниження їх м‘язкової діяльності, тобто до гіподинамії.
Сучасними науковими дослідженнями встановлено такі
негативні наслідки гіподинамічного режиму для здоров‘я дітей:
-
зниження інтенсивності обміну
речовин;
-
погіршення кровопостачання всіх
органів і систем організму;
-
зменшення постачання організму киснем,
виникнення кисневого голодання тканин;
-
порушення регулярної функції
центральної нервової системи щодо всіх органів і систем організму, швидка
нервово-психічна стомлюваність;
-
виникнення несприятливих змін в
опірно-руховому апараті (атрофія скелетних м‘язів, розростання жирової тканини,
відкладання солей у суглобах і т.ін.);
-
ослаблення серцевого м‘яза,
збільшення частоти серцевих скорочень, зменшення хвилинного обсягу крові;
-
зростання частоти дихання, поява
задишки навіть при незначних фізичних чи емоційних навантаженнях;
-
зменшення стійкості організму до
збудників інфекційних захворювань;
-
погіршення уваги, пам‘яті,
зниження здатності до аналізу, синтезу, узагальнення та інших процесів
мислення;
-
несприятливі зміни в структурі
кісткових тканин (вимивання з кісток фосфорнокислого кальцію, зменшення
механічної міцності кісток);
-
несприятливі зміни в органах зору,
слуху та ін.
Згідно з дослідженнями науковців, щоб позбутися стану
гіподинамії, підліток повинен перебувати в активному русі 14-20год на тиждень,
тобто не менше як 2 год щодня.
Другим важливим оздоровчим засобом фізичної культури є
система загартування організму природними факторами – сонцем, повітрям, водою
та ін. У широкому розумінні загартування – це, з одного боку, підвищення
стійкості організму до несприятливих впливів навколишнього середовища (коливань
атмосферного тиску, вологості, спеки, холоду і т.ін.), а з другого - посилення
його здатності швидко адаптуватися до різноманітних безперервних зовнішніх
змін.
Для нормальної життєдіяльності, підвищення
опірності інфекційним збудникам хвороб організму потрібно черпати сили із
зовнішнього середовища. Так, сонячне
опромінення, і насамперед ультрафіолетове, сприяє зростанню енергетичного
потенціалу організму, підвищенню тоносу центральної нервової системи та
інтенсивності обміну речовин, посиленому виробленню вітаміну “Д”.
Дослідження вчених показують, що добрим
засобом запобігання багатьом хворобам учнів є використання холоду для їх
загартування.
Стан здоров‘я підлітків великою мірою
залежить і від тривалості їх перебування на свіжому повітрі. Дослідниками
встановлено, що підлітки, які щоденно бувають на вулиці 2-4 год, хворіють у
кілька разів менше, ніж їх однолітки, час перебування яких на свіжому повітрі
становить 1 год і менше.
Отже, щоб свідомо керувати процесом
зміцнення здоров‘я школярів за допомогою засобів фізичної культури, треба
знати, як оптимально використати позитивний вплив фізичних вправ, холоду,
сонця, свіжого повітря на організм школярів.
Проаналізувавши чинники, що впливають на
формування позитивної мотивації учнів на здоровий спосіб життя, культуру
здоров’я підлітків, створили Програму збереження і зміцнення здоров’я дітей та
учнівської молоді
(Додаток
В).
З
метою моніторингу здоров’я учнів використовуємо тестування «Твій режим дня»,
«Спорт у твоєму житті» (Додаток Г).
2. Сучасний урок фізичної культури – урок
здоров’я
Особливе місце у роботі школи посідають уроки фізичної
культури. Зміст і форму занять визначаємо, враховуючи індивідуальні та вікові
особливості дитини. (Додаток Д)
Кожен урок фізичної культури стає справжнім уроком
здоров’я, де учень з радістю і зацікавленістю здобуває нові знання,
вдосконалюючи свій духовний стан. Велику увагу приділяємо формуванню гармонійно розвиненої особистості,
людини, яка готова жити і діяти в умовах інформаційного перенавантаження,
стресових ситуацій, екологічного забруднення.
Добираємо додаткові вправи до уроків
фізичної культури, звертаємо особливу увагу на відповідність їхнього змісту
віковим особливостям, реальним потребам учнів та навчальним можливостям.
У результаті:
-
удосконалюємо науково-теоретичні і науково-практичні форми методичної роботи уроків фізичної
культури та позакласних оздоровчо-спортивних заходів;
-
досягаємо результативності у навчально-виховному процесі
з питання зміцнення здоров’я підлітків
та учнівської молоді;
- виховуємо в учнів
любов до уроків фізичної культури, спорту, формуємо навички здорового способу
життя;
-
залучаємо батьків, громадськість,
медичних працівників до роботи щодо укріплення учнями власного здоров’я.
Завдання, які мають бути вирішені відповідно до цієї мети:
-
створення сприятливих умов для якісного проведення уроків фізичної культури;
-
вивчення і запровадження під час уроків
та позакласних заходів інтерактивних технологій навчання;
-
досягнення співпраці, в якій учень та
вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання;
-
допомога дитині у виборі улюбленої справи, досягненні успіху, перемогах у
спортивних змаганнях;
-
спрямування уроків фізичної культури, заходів фізкультурно-оздоровчої
роботи, занять у спортивних секціях з футболу, баскетболу, Днів здоров’я,
спортивно-масових змагань, турнірів, кросів, естафет на зміцнення здоров’я
учнів, їх повноцінний розвиток;
- впровадження
інноваційних прийомів для збереження та розвитку духовного, інтелектуального,
фізичного та соціального здоров’я підлітків та учнівської молоді.
Досліджуємо:
- збереження
здоров‘я учнів під час занять фізичної культури та в позаурочний час.
-
організацію фізкультурно-оздоровчої роботи;
-
ефективність роботи з учнями всіх груп здоров‘я (на уроках
фізичної культури, у секціях);
-
організацію роботи спортивних секцій;
-
проведення спортивно-оздоровчих
заходів (дні спорту, змагання, олімпіади, походи)
У ході роботи використовуємо методи
дослідження:
-
діагностика;
-
моніторинг;
-
метод спостереження;
-
бесіди;
-
проблемні ситуації.
Кожне
заняття фізичної культури складається з трьох частин: підготовчої (10-15
хвилин), основної (30-35 хвилин), заключної (5-8 хвилин).
Підготовча
частина або розминка виконує завдання підготовки організму для наступної
роботи. До неї входять ходьба, повільний біг, загально розвивальні вправи на
усі групи м’язів. Крім того, необхідно
виконати декілька вправ для підготовки тих м’язових груп та кістково-зв’язочного
апарату, які братимуть участь у виконанні рухових дій в основній частині заняття.
В основній частині проводиться робота з вдосконалення техніки тих чи
інших вправ, розвитку фізичних якостей. При проведенні основної частини
доцільно дотримуватись такої техніки:
Заключна частина
забезпечує зниження навантаження. Вона включає повільний біг, що переходить у
ходьбу, вправи на відновлення рівномірного дихання та розслаблення.
Щоб досягти мети самостійних занять,
необхідно правильно підбирати засоби, будувати заняття на розвиток окремих
фізичних якостей: сили, швидкості, гнучкості, витривалості, спритності.
Водночас варто пам’ятати, що гармонійний фізичний розвиток передбачає
досягнення певного рівня показників усіх основних фізичних якостей.
Співвідношення засобів повинне сприяти підвищенню рівня тих якостей, що
відстають. Для підвищення ефективності самостійних занять необхідно
дотримуватись раціональної послідовності повторень вправ у процесі одного
заняття: спочатку вправи для розвитку швидкості, потім вправи швидкісно-силового
характеру, за ними – вправи для розвитку сили, останніми – вправи для розвитку
витривалості.
Комплексний розвиток фізичних якостей
допомагає більш ефективному розвитку кожного з них, ніж використання вправ для
розвитку лише одного з них.
Заняття фізичною культурою і спортом,
активний відпочинок на свіжому повітрі, глибокий повноцінний сон – союзники
здоров’я та високої працездатності.
3. Формування позитивної
мотивації на здоровий спосіб життя
Заслуговує на
увагу співпраця батьків, учнів, громадськості. У школі традиційно проводяться
конференції «Здоров’я у твоїх руках», Дні здоров’я, свята «Здорова дитина
- здорова нація», працює сімейний клуб здоров’я, створені моделі культури
здоров’я, здорової дитини, формування психологічного здоров’я школярів.
Під час канікул на базі школи працюють оздоровчий табір
«Веселка», табір праці та відпочинку. Проводимо спортивно-масові,
фізкультурно-оздоровчі заходи.
Школа відіграє провідну роль у формуванні в дітей життєво
важливих компетенцій, необхідних для збереження власного здоров’я.
З метою контролю за фізичним і функціональним розвитком
школярів застосовуємо орієнтовані навчальні нормативи впродовж навчального року.
У зимовий період за належного снігового покриття та
температурних умов щодня проводяться заняття з лижної підготовки, освоюють
навички катання на ковзанах. Щорічно заливається каток.
Кожна дитина має гасло: «Твоє здоров’я – у твоїх руках».
Щодня школярі пізнають життя, відкривають для себе світ.
Діти прагнуть себе спробувати, зрозуміти і бути зрозумілими.
Кожен клас крокує у майбутнє під девізом: «Ми мріємо про
успіх, кохання і щастя, бо ми – молоді!».
Кожен учень нашого навчального закладу – учасник сучасної
моделі – Школи сприяння здоров’ю. Діти свідомо обирають здоровий спосіб життя,
спрямовують свої зусилля на збереження і зміцнення власного здоров’я.
У першу чергу вчителі фізичної культури об’єднують зусилля школи, сім’ї та
громадськості всіх учасників моделі Школи сприяння здоров’ю щодо створення
системи превентивної освіти та виховання, позитивної мотивації на здоровий
спосіб життя та формування культури здоров’я. У зв’язку з цим відпрацьовується
система роботи:
-
надається
реальна допомога учневі з розвитку позитивних якостей, необхідних для
повноцінного життя;
-
привертається
увага учнівської молоді до власного здоров’я;
-
постійно
пропагуються засади здорового способу життя;
-
забезпечується
доступ дітей до інформації про вплив шкідливих звичок на їхнє здоров’я;
-
розвиваються
вміння та навички здорового способу життя;
-
залучаються
батьки та широка громадськість до утвердження засад здорового способу життя;
-
кожен
урок фізичної культури – Урок здоров’я.
Здоров'я людини великою мірою залежить від обсягу її знань
і практичних умінь у використанні оздоровчих сил природи (в тому числі холоду)
для зміцнення здоров'я і профілактики захворювань. Свідоме застосування
загартовуючих процедур потребує від підлітка певного рівня фізичної культури.
Вона формується в них протягом усіх років навчання в школі шляхом
роз'яснювання, переконання, організації їх практичної діяльності на уроках та в
позакласній роботі з фізичного виховання. Вчителі і батьки повинні постійно
підкреслювати велику роль загартування у запобіганні хворобам, зміцненні
здоров'я дітей, спонукаючи тим самим їх до систематичного використання загартовуючих
процедур.
Зберігаємо кращі традиції школи, зокрема, проведення
шкільних спартакіад та участь у міських, обласних: “Старти надій”, “Шкіряний
м‘яч”, “Нащадки козацької слави”, з легкої атлетики тощо. Як результат –
щорічні переможці міських, обласних змагань (Додаток Е )
Педагогічні працівники та діти школи –
активні учасники туристичних змагань з техніки пішохідного туризму та
спортивного орієнтування, неодноразово ставали призерами.
У шкільній бібліотеці оформлена та
постійно діє виставка «Здорове життя – успіх буття», систематизована картотека
навчальної та методичної літератури.
Навчальний заклад має два спортивні
майданчики з нестандартним обладнанням.
4. Збереження здоров’я підлітків – пріоритет сучасного життя
Цей принцип полягає в організації фізичного
виховання, і ,зокрема, занять
фізичними вправами, таким чином, щоб вони сприяли профілактиці
захворювань підлітків, зміцненню їх здоров'я. В ході фізичного виховання слід
забезпечувати таке поєднання роз'яснювальної, виховної роботи і різних форм
практичних занять фізичними вправами, при якому фізична культура стає
усвідомленим обов'язковим компонентом режиму дня підлітка.
Система занять школярів фізичною культурою і
спортом включає такі пов'язані між собою форми:
□ урок фізичної культури;
□ фізкультурно-оздоровчі заходи протягом
шкільного дня (гімнастика перед уроками, фізкультурні хвилинки під час уроків,
ігри й фізичні вправи на перервах і в режимі подовженого дня);
□ позакласна спортивно-масова робота (заняття в
гуртках фізичної культури і спортивних секціях, спортивні змагання, конкурси) (Додаток
Є);
□ позашкільна спортивно-масова робота та
фізкультурно-оздоровчі заходи за місцем проживання учнів (заняття в
дитячо-юнацьких спортивних школах, дитячих туристських станціях тощо);
□ самостійні заняття підлітків фізичними
вправами вдома, на пришкільних і дворових майданчиках, стадіонах та ін.
Систематичні заняття фізичною культурою
позитивно впливають на розпорядок дня в школі та сім'ї, спонукають
дотримуватися правильного режиму і вимог гігієни.
Вчені рекомендують відводити на кожному уроці, особливо на
третьому і наступних, І—2 хв. для проведення фізкультхвилинки. Перед її
початком провітрюється класна кімната. Потім під керівництвом вчителя або
фізорга класу учні виконують ряд фізичних вправ. Особлива увага приділяється
тим вправам, які допомагають запобігти негасимому впливу сидячого способу життя
на фізичний розвиток дитини (порушенню постави і деформації будови тіла),
сприяють більшому насиченню організму киснем. Це, зокрема, такі вправи:
1.
Потягування.
2. Нахили голови вперед-назад, вправо-вліво.
3. Обертання кистей рук.
4. Відведення зігнутих в ліктях рук вперед і назад.
5.
Нахили тулуба вправо і вліво.
6.
Присідання.
7.
Дихальні вправи, вправи на розслаблення.
Організоване
проведення ігор, змагань та фізичних вправ на великій перерві є важливим
фізкультуро-оздоровчим засобом у режимі шкільного дня.
Самостійні заняття підлітків фізичними вправами мають на
меті:
Ø Підготувати організм і психіку до фізичних та психоемоційних
навантажень у ході уроків та поза навчальної діяльності.
Ø Відновити фізичну і розумову працездатність, яка знижується в процесі
навчальної роботи.
Ø Зменшити втомлюваність під час приготування домашніх завдань
(фізкультпаузи).
Ø Сприяти розвитку основних фізичних якостей, успішному виконанню
домашніх завдань з фізичної культури, зняттю втоми в кінці робочого дня
(самотренування, самодіяльні змагання спортивних команд, створених за місцем
проживання учнів тощо).
Ø Допомогти сформувати життєво необхідні рухові навички, зняти фізичну і
психічну втому в кінці навчального тижня (проведення у вихідний день походів і
екскурсій тощо).
Ø Ранкова гігієнічна гімнастика (зарядка).
Висока рухова активність допомагає
організму успішно боротися з інфекційними захворюваннями. У процесі індивідуально
великих (але не надмірних) фізичних навантажень у крові зростає кількість
лейкоцитів, що сприяє підвищенню опірності організму цим захворюванням.
Фізичні вправи благотворно впливають на
психічний стан підлітка. У процесі інтенсивної м‘язової активності в руховому
центрі кори головного мозку виникає сильний осередок збудження, який набуває
ознак домінуючого і підпорядковує собі всі інші, більш слабкі збудження в інших
ділянках кори, стримуючи їх активність.
Фізичні вправи – єдиний лікувальний
засіб, який при правильному дозуванні не дає побічних негативних наслідків для
організму. Вони нормалізують як патологічно завищену, так і занижену функцію
майже всіх органів і систем.
Практично в організмі немає жодного
органу, жодної системи, жодної клітини, функціонаьна діяльність яких не
поліпшувалася б під впливом фізичних вправ.
Зважаючи на те, що фізкультурно-спортивні заняття, передовсім,
мають оздоровче спрямування, необхідно створювати безпечні умови для
занять, дотримуватися правил безпеки, контролювати свій стан, спостерігаючи за
всіма змінами в організмі під час та після занять.
За збігом несприятливих умов та обставин під час занять
фізичними вправами може виникнути загроза здоров’ю та життю.
Причинами виникнення таких обставин можуть бути:
§ незадовільний стан матеріальної бази;
§ недотримання санітарно-гігієнічних вимог до утримання спортивної
споруди;
§ відсутність або недостатнє страхування
під час виконання фізичних вправ;
§ погана дисципліна учнів під час заняття;
§ недостатня фізична і технічна підготовка учнів для виконання певних
фізичних вправ;
§ нехтування вимогами до спортивного одягу та взуття.
Зважаючи на те, що заняття фізичною культурою, передовсім,
покликані забезпечувати оздоровчий ефект, необхідно суворо дотримуватись правил
безпечної поведінки під час занять фізичними вправами.
Висновки
Уроки фізичної культури є основною формою
фізичного виховання підлітків. Вони обов'язкові для всіх школярів (за винятком
тих, хто за станом здоров‘я віднесений до спеціальної медичної групи). Уроки
покликані активно сприяти успішному здійсненню позакласної і позашкільної
роботи з фізичного виховання, формуванню в учнів інтересу і звички до занять
фізичними вправами в повсякденному житті. Необхідно підвищувати вплив уроків
фізичної культури на вдосконалення інших форм фізичного виховання. Відомо, що
навіть при якісному проведенні уроків їх безпосередній вплив на фізичний
розвиток учнів недостатній. Науковими дослідженнями встановлено, що урок
фізичної культури забезпечує в середньому лише 11 % гігієнічної норми
активності школяра.
Слід зазначити, що особлива роль у зміцненні здоров'я
підлітків відводиться фізичним вправам. Завдяки свідомому, цілеспрямованому й
систематичному виконанню підібраних вправ можна управляти діяльністю і
розвитком як окремих органів і систем, так і всього організму в цілому.
Правильне фізичне виховання великою мірою сприяє повноцінному психічному
розвиткові підлітка, вдосконаленню його рухових функцій.
Заняття фізичною культурою і спортом, активний
відпочинок на свіжому повітрі, глибокий повноцінний сон – союзники
здоров'я та високої працездатності. Отже,
найбільше багатство людини – це здоров’я, тому всю роботу спрямовуємо на
формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя як на уроках фізичної
культури, так і позаурочний час.
Моя порада
єдина – побудувати
своє життя
і свій розклад таким чином,
щоб
фізкультура перетворилася для вас
у таку саму
безперечну необхідність, як сон, як дихання.
Година на
свіжому повітрі, у русі!
Ця година
повинна стати необхідністю у житті кожного…
Ігор Ільїнський, актор
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Богданов Г.П. Керівництво фізичним
вихованням школярів. – М.: Просвещение, 1972.
2.
Козуненко Н.А. Школьникам – привычку заниматься физкультурой. – К.: Радянська школа, 1985.
3.
Новосельський В.Ф. Физическое воспитание учащихся 9-10 кл.//Радянська школа. – 1980.
4.
Новосельський В.Ф. Фізична
культура і здоров’я школярів. – К.: 1984.
5.
Смолевський В.М. Ваш стадион всегда рядом. – М.: 1982.
6.
Сучасна модель Шосткинської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 – Школи сприяння здоров’ю.
7.
Рипа М.Д. Фізична культура і спорт
у загальноосвітній школі. – М.: 1996.
8.
Шлемина А.М.
Фізкультурно-оздоровча робота в школі. – М.: 1999.
МОДЕЛЬ
ЗДОРОВОЇ ДИТИНИ
Модель
фізкультурно-масової роботи
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор
школи
_______
А.Г. Кобилякова
Програма
збереження
і зміцнення здоров’я дітей та учнівської
молоді, формування у них позитивної мотивації на здоровий спосіб життя
Напрями
|
Заходи
|
Термін
|
Відповідальні
|
Забезпечення збереження здоров’я учнів
|
1. Огляд дітей, які
вступають до школи. Виокремлення групи “ризику” і хворих дітей
|
До 01.09
|
Заступник
директора, лікар
|
2. Моніторинг стану
здоров’я учнів
з 1-го по 11-й клас
|
Систематично
|
Лікар, заступник директора з навчально-виховної
роботи
|
|
3. Створення банку
даних про
стан здоров’я учнів
|
Систематично
|
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
|
|
4. Діагностика
інтелектуальної емоційної сфери учнів
|
Протягом навчального
року
|
Психолог, заступник
директора з навч.-виховної роботи
|
|
5. Проведення бесід
з профілактики
алкагольної та наркотичної залежності серед учнів
|
Протягом
навчального року
|
Медпрацівники,
класні керівники, заступник директора з навчально-виховної роботи
|
|
6. Організація й
проведення контрольних заходів щодо виконання санітарних норм
|
Протягом
навчального року
|
Адміністрація
школи, лікар, класні керівники
|
|
7. Проведення циклу
класних годин за курсами “Основи раціанального харчування”, “Валеологія”
|
Протягом
навчального року
|
Учителі фізичної
культури
|
|
8. Організація
роботи спортивного залу
|
Протягом навч. року
|
Учителі фізичної
культури
|
|
9. Робота
спортивних секцій з футболу,
волейболу,
баскетболу
|
За графіком
|
Класні керівники,
керівники секцій
|
|
10. запровадження в
навчально-виховний процес малих форм фізкультурного виховання:
- фізкультурні хвилинки;
- рухливі перерви
|
Щорічно, травень
|
Учителі фізичної
культури, класні керівники
|
|
11. Проведення дня
здоров’я
|
Протягом року
|
Учителі фізичної
культури, класні керівники, адміністрація школи, лікар
|
|
12. Проведення
конкурсу на найспортивніший урок
|
Протягом року
|
Учителі фізичної
культури, класні керівники, адміністрація школи, лікар
|
|
13. Проведення
спортивних змагань і свят
|
Протягом року
|
Учителі фізичної
культури, класні керівники, адміністрація школи, лікар
|
|
14. Здійснення
профілактичних медичних оглядів школярів
|
Протягом року
|
Учителі фізичної
культури, класні керівники, адміністрація школи, лікар
|
|
Організація формування культурних традицій,
спрямованних на збереження здоров’я
|
1. Організація
сімейного клубу “Здоров’я”
|
Протягом року
|
Учителі фізичної
культури
|
2. Проведення лекцій, батьківських зборів,
присвячених віковим особливостям учнів, проблемам наркозалежності,
алкоголізму, здорового способу життя
|
Систематично
|
Адміністрація,
батьківський комітет, психолог, класні керівники, лікар
|
|
3. Проведення свята “Тато, мамо, я – спортивна сім’я”
|
Раз на рік
|
Вчителі фізичної
культури, класні керівники
|
Тестування вашого здоров’я
Тест “Твій режим дня”
№ з/п
|
Запитання
|
Бали
|
1.
|
Як часто ти робишь домашню зарядку:
|
|
Щодня;
|
0
|
|
Інколи, або коли
примусять батьки;
|
10
|
|
Ніколи.
|
20
|
|
2.
|
Як часто ти їси впродовж дня:
|
|
4-5 разів на день;
|
0
|
|
3 рази;
|
10
|
|
2 рази.
|
20
|
|
3.
|
Як часто ти вживаєшь овочі і фрукти:
|
|
Щодня;
|
0
|
|
3 рази на тиждень;
|
10
|
|
1 раз на тиждень.
|
20
|
|
4.
|
Скількі разів на день ти чистишь зуби:
|
|
2 рази (вранці і
ввечорі);
|
0
|
|
1 раз (уранці);
|
10
|
|
Зовсім не чищу.
|
20
|
|
5.
|
Як часто ти миєшь руки:
|
|
Перед їжею та після
туалету;
|
0
|
|
Вранці, коли
вмиваюсь;
|
10
|
|
Коли дуже брудні.
|
20
|
|
6.
|
Як часто їсте солодощі:
|
|
2-3 рази на
тиждень;
|
0
|
|
Майже щодня;
|
10
|
|
Коли і скільки
хочу.
|
20
|
|
7.
|
Скільки ти буваєшь на дворі:
|
|
Щодня 1,5-2 години;
|
0
|
|
Щодня, але менше
години;
|
10
|
|
Один раз на два-три
дні.
|
20
|
|
8.
|
Коли ти лягаєшь спати:
|
|
О 21.00-21.30;
|
0
|
|
Після 22.00;
|
10
|
|
Після 23.00
|
20
|
|
9.
|
Скільки часу щодня ти дивишся телевизор:
|
|
Не більше, як 1,5
години;
|
0
|
|
Від 1,5 до 3 годин;
|
10
|
|
Дивлюсь увесь
вільний час.
|
20
|
|
10.
|
Скільки часу щодня витрачаєшь на домашні завдання:
|
|
Близько 1,5 години;
|
0
|
|
Майже 2 години;
|
10
|
|
Більше 3 годин.
|
20
|
|
11.
|
Чи відвідуєшь ти споритвну секцію, або гурток:
|
|
Так;
|
0
|
|
Ні, але 2-3 рази на
тиждень граю в рухливі ігри;
|
10
|
|
Ні.
|
20
|
|
12.
|
Як часто ти хворієшь:
|
|
1 раз на 2 роки;
|
0
|
|
1 раз на рік;
|
10
|
|
Кілька разів на
рік.
|
20
|
|
13.
|
Чи можешь ти забігти на 5-й поверх:
|
|
Легко;
|
0
|
|
Важко, із задишкою;
|
10
|
|
Не можу.
|
20
|
|
14.
|
Який настрій був у тебе протягом останнього тижня:
|
|
Переважно веселий,
бадьорий;
|
0
|
|
Іноді сумний,
млявий;
|
10
|
|
Переважно сумний.
|
20
|
|
15.
|
Чи вважаєшь ти себе здоровим:
|
|
Так, я здоровий;
|
0
|
|
Я здоровий, але 3-4
рази на рік хворію;
|
10
|
|
Я часто хворію
|
20
|
Примітки:
Від 0- до 90 балів – твоє здоров’я в повному порядку. Ти правильно вибрав
свій
режим дня. Але не зупиняйся на досягнутому, адже здоров’я потребує постійного піклування і уваги.
Від 100 до 170 балів – Це означає, що твоя поведінка і спосіб життя не
сприяють
зміцненню і збереженню твого здоров’я. Існує загроза захворіти в майбутньому.
Твоє здоров’я потребує уваги і піклуванн.
Від
180 і вище – твоя поведінка і твій режим спрямовані на руйнування
власного
здоров’я.
Негайно потурбуйся про здоров’я. Перш ніж зайнятися фізичними тренуваннями, обов’язково порадься з батьками і
лікарями.
Із чого починається Ваш ранок? Чи
загартовуєтеся ви? Яким чином?
Як часто Ви
займаєтеся спортом:
а) тільки на уроках
фізичного виховання;
б) щодня роблю
ранкову зарядку;
в) відвідую спортивні
секції, групи шейпінгу, аєробіки тощо;
г) ваш варіант.
Як часто Ви готуєте
домашнє завдання:
а) щодня;
б) коли необхідна
гарна оцінка;
в) коли є бажання;
г) ваш варіант.
Скільки часу Ви
витрачаєте на підготовку домашнього завдання?
Де Ви готуєте домашнє
завдання:
а) на кухні за
кухонним столом;
б) у вітальні чи залі
перед телевізором;
в) у власній кімнаті
за письмовим столом;
г) ваш варіант.
Чи враховуєте Ви
правільність освітлення Вашого рабочого місця?
Як Ви вважаєте у Вас
правильна постава?
Як Ви слідкуєте за
своєю поставою?
Яким чином Ви долаєте
певні відстані:
а) за допомогою
громадського чи власного транспорту;
б) пішки;
в) ваш варіант.
Скільки часу Ви
проводите на свіжому повітрі:
а) до однієї години;
б) дві-три години;
в) три-п’ять годин;
г) ваш варіант.
Що Вам відомо про
гіподинамію?
Що таке скаліоз?
Як Ви розумієте
поняття “рухова
активність”?
Чи ведете Ви активний
спосіб життя? Яким чином?
Як вважаєте, що
впливає на Ваше здоров’я найбільше:
а) рухова ативність;
б) екологія;
в) спадковість;
г) ваш варіант.
Що Ви робите для
зміцнення власного здоров’я:
а) загартовуюся;
б) роблю ранкову
зарядку;
в) веду здоровий
спосіб життя;
г) ваш варіант.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДЛЯ УЧНІВ
5-В КЛАСУ
З ТЕМИ “БАСКЕТБОЛ”
Тема: Ведення
баскетбольного м'яча правою, лівою руками зі зміною напрямку руху;передачі та
ловіння м'яча двома руками, однією рукою на місці,в русі, кидки м'яча в кільце
з близької
відстані однією рукою від плеча, навчальна гра в баскетбол.
Мета: Оволодіння
навичками ведення м'яча різними способами; сприяння зміцненню здоров’я учнів засобами ігор; вироблення свідомого ставлення до
занять фізичною культурою.
Інвентар: Свисток,
секундомер,баскетбольні м'ячі, набивні м'ячі, торбинки с писком.
№
пор.
|
Зміст уроку
|
Дозування
|
Організаційно-методичні
вказівки
|
I . Підготовча
частина ( 14 хв.)
|
|||
1
|
Шикування. Рапорт. Привітання. Повідомлення завдань
уроку
|
1 хв
|
Перевірити наявність та охайність спорт. форми
|
2
|
Правила поведінки і техніка безпеки під час виконання
фізичних вправ
|
30 с
|
Виконувати вправи
за командою вчителя
|
3
|
ЧСС
|
10 с
|
|
4
|
Гра на увагу. Учні повторюють за вчителем різні слова
крім забороного “Фізкульт-ура” Хто помилився-тот має штрафнє очко
|
2 хв
|
Учні повторюють короткі речення: “спорт-гра”
|
5
|
Різновиди ходьби по залу:
- на носках, руки на поясі;
- на пятах, руки за голову;
- з плесканням у долоні.
На рахунок 1-3-оплеск у долоні
|
15 с
15 с
15 с
|
|
6
|
Розминковий біг по залу
|
15 с
|
По свистку в іншу сторону
|
7
|
Біг приставними кроками
|
15 с
|
У середньому темпі
|
8
|
Біг з високим підніманням гомілок
|
15 с
|
Темп повільний
|
9
|
Біг із закиданням гомілок назад
|
15 с
|
Темп повільний
|
10
|
Загальнорозвивальні вправи з м'ячем:
1. В.п. – лежачи на спині, ноги нірізно, м'яч на
стегнах; 1-2 – підняти м'яч у гору
і, згинаючи руки, торкнутися
ним підлоги за головою(вдих);
3-4 в.п. (видих)
2. В.п. – лежачи на спині ноги нарізно, м'яч на
стегнах; 1-2 – тримаючи м'яч прямими руками, торкнутисяним підлоги за головою
(вдих); 3-4 – в.п. (видих)
3. В.п. – лежачина спині ноги зігнуті в колінах і
рзставлені, м'яч у випростаних уперед руках на рівні плечей; 1-4 –
гори-зонтальні кола м'ячем ліворуч; 5-8– так само, праворуч. Дихання вільне
4. В.п. – лежачи на спині ноги зігнуті в колінах, м'яч
у випростаних руках;
1-2 – розводячи руки в сторони, утримувати м'яч на
лівій руці (вдих);
3-4 – в.п.(видих); 1-4 – так само, утримуючи м'яч на
правій руці
5. В.п. – лежачи на спині ноги нарізно,
м'яч на підлозі за головою; 1-2 – кинути його поперед
себе; 3-4 – піймати його,
не змінюючи положення тулуба
6. В.п. – лежачи на животі руками спиратися на підлогу,
м'яч затиснутий
між ступнями. Згинання та розгинання
ніг в колінах. Дихання вільне.
7. В.п. – сидячи на лавці, руки на поясі, м'яч між
ступнями; 1-2 – випростати ноги в колінах (видих); 3-4 – в.п.(вдих).
8. В.п. – м'яч внизу;1-2 – присісти, м'яч угору
(видих); 3-4 – в.п. (вдих).
9. В.п. – м'яч за спиною; 1-2 – присісти, коліна
нарізно, торкнутися м'ячем підлоги (видих); 3-4 – в.п. (вдих).
10. В.п. – м'яч спереду; 1-2 – присісти на правій нозі,
ковзаючи по підлозі, ліву вперед (видих); 3-4 – в.п. (вдих). Так
само, присідаючи на лівій нозі
|
6-7 хв
8 разів
10 зазів
5 разів
у кожну сторону
5 разів кожною рукою
8 разів
12 разів
8 разів
8-10 разів
10-12 разів
6 разів
на кожній нозі
|
Ноги нарізно,м'яч на стегнах
Ноги нарізно
Ноги зігнуті в колінах і розставлені
М'яч у випростаних
руках
Ноги нарізно, м'яч на підлозі за головою
Руками спиратися на підлогу
М'яч між ступнями
М'яч угору
Коліна нарізно
Ковзаючи по підлозі, ліву ногу вперед
|
11
|
ЧСС
|
10 с
|
140 ударів за 1 хв
|
II . Основна
частина ( 25 хв.)
|
|||
1
|
Перевірка домашнього завдання: стрибки через скакалку
|
25 с
|
Дівчата: 50-48-46 р
|
2
|
Ведення м'яча:
- правою рукоюпо прямій;
- правою рукою бігом;
- на місці; в.п.- упор на праве коліно, м'яч у лівій
руці; 1-4 – поштовхом ударити м'ячем об підлогу; 5-8 – те саме, правою рукою;
- навколо себе поперемінно правою і лівою рукою. 1-4 –
лівою рукою; 5-8 – правою
- в.п. – упор на двох калінах, м'яч у лівій руці. 1-2 –
поштовхом ударити м'яч об підлогу лівою рукою; 3-4 – правою рукою;
- з торбинкою на голові. Кожний учень в русі виконує
ведення м'яча з торбинкою на голові;
- комічна естафета з юаскетбольним м'ячем і повітряною
кулею. Кожний учень виконує ведення м'яча правою рукою, а лівою одночасно
виконує поштовхи повітряної кулі
|
1 раз
1 раз
7-8 разів
5-6 разів
1 раз
1 раз
|
Виконувати кроком
Тулуб трохи нахилити уверх убік. Прийняти швидко стіку
баскетболіста
Ведення м'яча по замкнутому колу
Виконувати ведення м'яча попеременно
У разі спадання торбинки треба зупинитися і покласти її
назад
Треба постійно разраховувати силу поштовху повітряної
кулі з веденням баскетбольного м'яча
|
3
|
Передача м'яча в парах:
1. Передача м'яча правою рукою від плеча
2. Передача м'яча двома руками з-за голови
3. Те саме, ударом об підлогу
4. Те саме, однією рукою знизу
|
5-6 разів
4-5 разів
4-5 разів
4-5 разів
|
Звернути увагу на правильне в.п.
Поперемінна передача лівою, правою руками
Стежити за правильністю виконання вправи
Стежити за чіткісювиконання
|
4
|
Гра: “Хазяїн”.
Учні повторюють баскетбольні рухи, вправи за вчителем
|
Відзначити кращих
|
|
5
|
Кидки м'яча в корзину з місця однією рукою від плеча
|
5-6 разів
|
Клас поділити на 4 загони. Судити за правилами гри
|
6
|
Навчальна гра 3 на 3 особи
|
||
ІІІ. Заключна
частина ( 6 хв.)
|
|||
1
|
Гра: “М'яч – капітану.”
Капітан, повернувшись обличчям до партнерів, по черзі кожному
виконує передачу, ударяє м'яч ою підлогу і швидко повертає капітану м'яч, а
сам негайно присідає. Так до останього гравця
|
3 хв
|
Учням треба обов’язково вдарити м’ячем об підлогу і присісти, тільки тоді капітан має
право виконати передачу наступному партнерові
|
2
|
Вправи для відновлення дихання:
- зробити повний вдих, затримати дихання; простягнути
руки вперед;
- стиснути пальці в кулак;
- притягнути кулак до плечей;
- повльно, із силою розвести руки в сторони;
- швидко повернути пальці назад до плечей;
- силою видихнути через рот
|
1 хв
2 рази
|
Оживлює нерви дихання
|
3
|
ЧСС
|
10 с
|
100 ударів за 1 хв
|
4
|
Підбиття підсумку уроку, оцінювання
|
1 хв
|
Відзначити найуважнішіх
|
5
|
Домашнє завдання: стрибки через скакалку за 25 с
хлопці - 44-42-40 рази
дівчата – 50-48-46 разів
|
30 с
|
Домашнє завдання допомогає стати сильнішім, упевненим у
собі
|
КОНСПЕКТ – РОЗРОБКА УРОКУ
ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ З
ЕЛЕМЕНТАМИ
ФУТБОЛУ У 8 КЛАСІ
Тема: Футбол.
Мета уроку:
1. Виховати потребу в учнів у систематичних заняттях фізичною культурою
і свідомого ставлення до зміцнення свого здоров’я.
2. Навчити основних елементів техніки гри.
3. Сприяти вихованню морально-вольових якостей: сили волі, витримки,
самовдосконалення, дисциплінованості, впевненості в своїх силах.
Завдання уроку:
1. Навчити техніки виконання різновидів зупинки м'яча та ударів по
м'ячу в русі.
2. Закріпити техніку ударів лівою і правою ногою вивченими способами по
м'ячу, що котиться. Удари по воротах на точність.
3. Повторити жонглювання та різновиди ведення
м'яча.
4. Сприяти розвитку координації рухів, швидкісно-силових якостей ніг.
Інвентар: музичний приймач, гімнастичні лави,
набивні м'ячі, футбольні м'ячі, свисток, секундомір.
№
пор.
|
Зміст уроку
|
Дозування
|
Організаційно-методичні
вказівки
|
I . Підготовча
частина ( 12-15 хв.)
|
|||
1.
|
Вхід до спортзалу.
Шикування в шеренгу, рапорт, привітання.
Повідомлення завдань уроку
|
1,5 – 2 хв
|
У колону по одному. Рівняння, стежити за поставою,
зовнішнім виглядом.
|
2.
|
Розподілитися на перший-другий
|
20 – 30 с
|
Виконувати вправи
за командою вчителя
|
3.
|
Ходьба:
- звичайна.
- зі зміною по свистку:
1 свисток – на носках, руки вгору;
2 свистки – на п’ятах, руки за голову;
3 свистки – у напівприсіді
|
1,5 – 2 хв
|
В обхід ліворуч
Звернути увагу на поставу
Дистанція1,5 –
Спину тримати рівно
|
4.
|
Біг – гра “Коловорот”
З початком музики клас повільно біжить. Останній в
колоні починає обганяти усіх. Як
тільки він став першим, останній знов обганяє клас. Гра продовжується, доки
останній не стане першим.
Ходьба. Вправи на відновлення дихання в русі:
1-2 руки догори;
3-4 руки вниз
|
1,5 – 2 хв
|
Звернути увагу на утримання дистанції
1,5 –
Вдих
Видих
|
5.
|
Організуючі вправи: перешикування в русі з колони по
одному в колону по два
|
3 – 4 повт.
|
Послідовними поворотами наліво
|
6.
|
Комплекс вправ у парах з м'ячами:
а) В.п. – обличчям один до одного, ноги нарізно, руки
на плечах товариша. Одночасні пружинні нахили тулуба вперед.
б) В.п. – взятися руками в замок перед грудьми.
Почерговий натиск то правою, то лівою рукою.
в) В.п. – спиною один до одного, м'яч вгорі. Випади
вперед з прогином тулуба.
Г) В.п. – спиною один до одного. Бокова передача м'яча.
д) В.п. – те саме. Бокова передача “Вісімкою”.
е) В.п. – стати спиною один до одного. Передача м'яча
зверху вниз.
є) В.п. – обличчям один до одного, ноги нарізно, м'яч
тримати вгорі, повороти на 360 градусів з обертанням тулуба
праворуч, ліворуч.
ж) В.п. – обличчям один до одного, сід на лівій, праву
ногу в сторону. Переміщення ваги з лівої ноги на праву і навпаки
Заміряти ЧСС за 10 с
|
10 разів
10 разів
10 разів
10 разів
10 разів
5 разів
5 разів
10 разів
20 – 30 с
|
Руки не згинати
Ноги нарізно. Вправа на опір
Максимальна амплітуда
Стежити за правильністю і чіткістю виконання вправ
Амплітуда максимальна
Стежити за правильністю виконання вправи
Вправа на розтяжність
120 – 140 ударів за 1 хв.
|
ІІ . Основна
частина ( 25-30 хв.)
|
|||
1.
|
Робота в парах:
Різновиди зупинки м'яча та ударів по м'ячу в русі:
а) зупинка м'яча підошвою після пробігання короткого
відрізка;
б) те саме, але після повороту на 1800;
в) зупинка м'яча внутрішньою стороною стопи після
повороту на 3600;
г) 5 разів жонглювати м'ячем, виконати передачу
партнерові середньою частиною підйому, той зупиняє м'яч внутрішньою стороною
стопи, підошвою або стегном;
д) м'яч лежить між ногами. 5 разів провести його вперед
з однієї ноги на другу з елементами дриблінгу, виконати передачу внутрішньою
стороною стопи – той вибігає і зупиняє м'яч ногою чи стегном(хлопці) ногою
дівчата
|
10 – 12 хв.
3 – 4 рази
3 – 4 рази
3 – 4 рази
3 – 4 рази
3 – 4 рази
|
Роздати один футбольний м’яч на пару. Гравці стають попарно
на відстані 10-
При зупинки підошвою звернути увагу на перенесення ваги
на опорну ногу; п’ята під час зупинки повинна бути нижче за носок.
При зупинці внутрішньою стороною стопи – стопу
повернути назовні на 900.
При зупинці стегном треба поглядом супроводжувати політ
м'яча до його зіткнення зі стегном, не поспішати з рухом
|
2.
|
Організуючі вправи: перехід до наступного місця занять,
перенести і підготувати лави
|
1 – 1,5 хв.
|
|
3.
|
Закріпити техніку ударів лівою і правою ногою вивченими
способами по м'ячу, що котиться. Удари по воротах на точність. Відпрацювати
удар по воротах після ведення м'яча, удару по перевернутій лаві, наздогнати
м'яч, ударити по воротах
|
4 – 5 хв.
|
Гравці поділяються на дві команди – по одній на ворота.
Виконують удари внутрішньою, зовнішньою та середньою частинами підйому біля
воріт
|
4.
|
Організуючі вправи: розподілитись на перший-четвертий.
Перешикування уступом.
Повторити жонглювання та різновиди ведення м'яча. Закріпити
удари по м'ячу в сторону воріт і удари по м'ячу, який котиться, з метою
передачі партнеру в роботі в роботі на станціях.
1 станція – ведення м'яча з обведенням стійок у
середньому темпі:
2 станція – удари по воротах на точність після передачі
та прийому м'яча від партнера з пасивним воротарем;
3 станція – жонглювання м'ячем;
4 станція – передачі м'яча у квадраті та у колі у 2 – 3
дотику.
Перехід до наступної станції виконувати по свистку з
командиром відділення
|
10 – 12 хв.
|
«За розподілом кроком руш»
Груповий метод.
У кожному відділенні свій командир, який стежить за
правильністю виконання вправ, а також за дисципліною
|
ІІІ . Заключна
частина ( 3-5 хв.)
|
|||
1.
|
Шикування в одну шеренгу
|
20 – 30 с
|
Рівняння у шерензі
|
2.
|
Вправи на відновлення дихання
|
1 – 2 хв.
|
|
3.
|
Заміряти ЧСС за 10 с
|
20 – 30 с
|
Звернути увагу на учнів з підвищеним пульсом
|
4.
|
Підведення підсумків уроку
|
1 – 2 хв.
|
Визначити кращих учнів у роботі в парах, кращих
командирів відділень
|
5.
|
Домашнє завдання
|
Щоденно виконувати комплекс вправ на розвиток сили,
повторити жонглювання м'яча
|
|
6.
|
Організований вихід із спортивного залу
|
30 с
|
В колоні по одному
|
СЦЕНАРІЙ КОНКУРСУ
«Козацькі розваги»
(Звучить козацький марш,
виходять ведучі)
ВЕД.
Добрий день,
шановні гості!
Раді вас
вітати
Всім бажаємо
здоров’я
Й щастя
повну хату!
ВЕД.
Живіть всі
багато років,
До золотого
весілля.
А ми вас зарошуємо
на наше дозвілля.
ВЕД.
Добрий день,
дорогі друзі!
Добрий день!
Правда чудова ця фраза?
Сьогодні,
гадаю, якраз буде вчасно,
Щоб був у
вас дійсно чудовий настрій,
Упоравшись з
ділом, хіба нам не варто
Зустрітись з
дотепом, піснею, жартом?
(звучить пісня)
ВЕД. З давніх-давен в Україні існує така традиція: після трудового дня проводити свій вільний час,
зібравшись разом в єдине коло з піснями, танцями, іграми, розвагами,
змаганнями. Ось і у нас сьогодні таке імпровізоване коло.
ВЕД. А зараз дозвольте представити учасників, наших славних козаків:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВЕД. А ось і наша козацька старшина зібралась на коло, і авторитетні козаки,
які не були у боях, виходячи з них переможцями. Увага, наше серйозне журі:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВЕД.
Ось настав чудовий день, повен сонця і пісень,
Повен пахощів для друзів, набраних в квітучім лузі,
А для сміху і добра вигляда весела гра.
Показати хочем нині, як коли на Україні
Веселились козаки.
ВЕД. Розпочнемо змагання з козацької
естафети. З незапам’ятних часів в Україні козаки славились силою, спритністю,
мали гостре око, розумні голови. Ось ми зараз і побачимо, а чи могли б сучасні
козаки претендувати на високе звання «козак», чи прийняли б їх в Запорізьку
Січ. Тож розпочнемо естафету.
ЕСТАФЕТА
Кожний учасник отримує кульку, яку на ложці треба донести до стільця,
так він сідає і у присіді стрибає до іншого стільця, там хапає м’яч і веде його
до іншого рубежу, кладе м’яч, бере обруч і котить до фінішу.
ВЕД. Перемагає той, хто найшвидше здолає усі
перешкоди.
(початок естафети)
ВЕД. Оце справжні козаки, мабуть, дехто з
них мріє про часи Січі, бо з честю зуміли пройти труднощі та перешкоди. А наші
поважні представники козацької старшини підведуть підсумки естафети.
(підсумки)
ВЕД. Але це лише перші труднощі, так би
мовити, початок козацького шляху. А ось чи знаєте ви історію українського
козацтва? Уявіть собі, що ви перенеслись на декілька століть назад, на славний
острів Хортиця (чим він славний?). в козацькому колі для вас влаштували
змагання ерудитів.
ВЕД. Отже, 2-й тур нашого конкурсу ми
присвячуємо історії українського козацтва.
ВІКТОРИНА
Всі учасники одержують однакові питання. Вам треба письмово на них
відповісти. (приклади питань)
1. Де знаходилась Запорізька Січ? (за порогами Дніпра).
2. Що було символом козацької влади? (булава).
3. Хто очолював козацьке військо? (гетьман).
4. Улюблена страва козаків? (вареники …)
ВЕД. А поки хлопці думають для вас
музичний номер.
(український танок)
ВЕД. Наступний конкурс «Влучити м’ячем в обруч».
Час – 1 хвилина, за кожне влучення – 1 бал.
ВЕД. Просимо вельмишановну старшину підвести
підсумки 2.3. конкурсів та оголосити результати.
(підсумки)
ВЕД. Довго чекали повернення козаків дівчата.
Вишивали їм сорочки, гаптували хустки. А щоб наші дівчата не сумували, дамо їм
можливість заробити для хлопців додаткові бали.
ЗМАГАННЯ
1. Пришити
ґудзик.
2. Скакалка.
3. Болото
тощо
ВЕД. Поки журі підводить підсумки, для вас
звучить пісня.
(Пісня)
ВЕД. Наступний конкурс. На підлогу кладемо 2
стрічки, між якими треба пройти із зав’язаними очима. Тому, хто пройде – 1 бал.
(конкурс)
ВЕД. Сміливі і волелюбні козаки стали
гордістю України. Не випадково всі повстання проти несправедливості були
пов’язані з козацтвом, яке стало захисником і оборонцем усього народу. А
наскільки ж наші козаки сильні та витривалі?
ВЕД. Наступний
конкурс «боротьба на подушках».
(конкурс)
ВЕД. Попросимо журі оголосити результати
останніх двох конкурсів.
ВЕД. І останній, 6-й конкурс. «Хто швидше
роздавить повітряну кульку?».
(конкурс)
ВЕД. Наше козацьке коло завершує іспити
молодих козаків. Всі вони по праву можуть з честю носити горде ім’я «козак».
Але для остаточних результатів ми представляємо слово головному отаману
козацького кола – голові журі _________________________________.
(нагородження)
ВЕД. Ось і закінчився наш конкурс.
Хотілося б побажати нашим козакам добра, щастя, сили, бути гідними історії
свого народу, в якому одне з найпочесніших місць займає славна Запорозька Січ.
Знаймо, що історія – це не прах, не далеке минуле, це – біографія народу, а,
водночас – його жива душа. А душі без пам’яті не буває.
СЦЕНАРІЙ
спортивно-мистецького свята
для учнів 5-хкласів
«Козацькому роду нема переводу»
Тема:
«Козацькому роду нема переводу. Твоє здоров’я – у твоїх руках».
Мета: ознайомити учнів із героїчними сторінками
життя українського козацтва, формувати історичну пам'ять, повагу до героїчного
минулого свого народу, зміцнювати патріотичні почуття вихованців, вчити цінувати
і берегти власне здоров’я, виховувати гідність, самоповагу, прагнення вести
здоровий спосіб життя, вселяти дух лицарства, будити прагнення до
самореалізації у добрих справах.
Хід заходу
І. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Оголошення теми та мети заходу.
1. Вступне слово вчителя:
Добрий день вам, любі друзі!
Дай вам щастя і здоров’я
Не на день і не на лік,
А на довгий-довгий вік.
З давніх-давен український народ
найважливішою цінністю вважав здоров’я. Навіть вітаючись чи прощаючись, люди
бажали одне одному здоров’я, сил, наснаги: «Здоровенькі були!», «Доброго Вам здоров’я!»,
«Дай, Боже, здоров’я».
Ще з часів Київської Русі наші співвітчизники
цінували здоров’я, загартованість, силу духу, спритність. Вершиною духу,
найлегендарнішим минулим українського народу були Запорізька Січ та
Козаччина.
2.
Ведучий:
Запорізька Січ… Козаччина… Найлегендарніше
минуле українського народу, його святиня. Синонім свободи, людської і
національної гідності, талановитості. Хто не знає свого минулого, той не вартий
свого майбутнього. Запорізька Січ – одна з найгероїчніших й найдемократичніших
сторінок України. Ця слава живе в пам’яті народу, бо саме із Запорізької
Січі поширились воля і слава на всю
Україну.
Навіть у наш час, якщо хочуть підкреслити
вроду людини, її кращі риси, то
говорять, що він (вона) козацького роду. А щоб відзначити чоловічі якості
хлопчика чи юнака, говорять, «що з нього буде добрий козак». То ж нехай
«козацькому роду не буде переводу».
3.
Гетьман:
Я, козацький гетьман, вірю, що ви – справжні нащадки козацького
роду.
В добру путь, хлопці-козаки!
Отамани, шикуйте курені!
Я пропоную вам подолати 4 пороги:
продемонструвати розум, витривалість, силу та міць. А ваше вміння оцінять члени
журі (представлення членів журі).
Сьогодні змагаються козаки двох куренів:
«Козацька шабля» та « Сивий коник».
Завдання командам: Виступити перед суперником із привітанням та оголосити свій девіз. (Команди оголошують девіз та привітання).
Запрошуємо вас до змагання.
І-й поріг: «Вільний»:
Завдання:
Заспівати козацьку пісню та виконати козацький танець.
(Виконуються пісні).
Курінь «Козацька шабля» виконує пісню «Козацькому роду нема переводу».
Курінь «Сивий коник» - «Гей ви,хлопці січовії, раз, два, три…».
А тепер, козачата, спробуйте свої сили в танці.
(Виконуються
український гопак та український народний танець).
Так, козачата, ви з гідністю подолали перший поріг.
Давайте спробуємо подолати ІІ-й
поріг «Козацька кмітливість»:
Дайте відповідь на такі запитання:
ü Чи знаєте ви історію козацтва?
ü Що означає слово козак?
ü Кого приймали у Січ?
ü Яких ви знаєте козацьких ватажків?
ü Чому Січ назвали Запорізькою?
ü Назвіть військові звання на Січі.
ü Який одяг носили козаки?
ü Які страви вони вживали?
ü Що входило до озброєння козаків?
ü Як називали козацьке судно?
ü Що було символом козацької влади?
ü Хто очолював козацьке військо?
4.
Гетьман:
Долаємо поріг ІІІ «Козацька
ерудиція».
Перед вами – ілюстрація картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа
турецькому султану».
-
Що
ви знаєте про історію створення цієї картини?
-
Які
відгуки сучасників про цю картину?
-
Кого
із козацьких гетьманів можна впізнати на цій картині?
(Відповіді учнів).
А тепер поведу об тім я річ,
Як колись на Україні
Гарцювали козаки…»
Перед вами поріг ІУ «Козацька естафета».
Змагаються дві команди:
А) Хто перший? (Командний забіг з булавою навколо перешкоди);
Б) Біг з
гирями;
В) Подолання перешкод з обручем;
В) Подолання перешкод з обручем;
Г)
Передавання м’яча;
Д)
Перетягування канату;
Е) «Козацький бій».
Е) «Козацький бій».
5. Гетьман:
Гей, там на
горі Січ іде,
Гей,
малиновий стяг несе,
Гей,
малиновий…
Наше славне
товариство,
Гей, марширує
– раз, два, три!
Гей, дай нам
силу, відвагу,
Гей, Україні
на славу,
Гей,
Україні.
Наше славне
товариство,
Гей,
марширує – раз, два, три!
6.
Надається слово журі для підведення
підсумків змагання.
Потиснімо руки, як робили козаки. Станьмо у
коло пошани, проникнемося шаною та
повагою одне до одного.(У центрі кола
пошани- козачка з піснею «Ой на горі та
й женці жнуть… А попід горою козаки йдуть…»).
7.
Ведучий:
Хто хоче щастя та свободи,
У кого орлі крила,
До нас у Січ, до нас в ряди:
У злуці міць та сила.
У Запоріжжі наша рать
Готова щохвилини
Боротися, життя віддать
Для щастя України.
8.
Заключне слово вчителя:
Хто не знає свого минулого, той не вартий
майбутнього. Сьогодні ви долучились до героїчного минулого рідного українського
народу. Ми сподіваємось, що ви станете справжніми козачатами, гідними нащадками
козацької слави, а пріоритетом свого життя оберете честь, гідність, патріотизм,
здоровий спосіб життя. Адже бути козачатами – це достойно, гідно та сучасно!
Немає коментарів:
Дописати коментар